Психологія інтер’єру: наукова основа для комфортного житлового простору

Психологією дизайну називають область екологічної психології, яка вивчає взаємозв’язок між зовнішнім середовищем і її впливом на поведінку людей. У разі громадських та приватних інтер’єрів мова йде про залежність комфорту людини від створеної обстановки.

Зміст:

  • Історія питання, або Чому людей порівняли з гризунами
  • Планування
  • Як принцип симетрії реалізувати на практиці?
  • Асиметрія зробить простір цікавим
  • Світ
  • Контури
  • Зелені друзі
  • Психологія кольору в інтер’єрі
  • Основа панелі
  • Психологічні реакції на поширені кольори
  • Як вибрати колор, виходячи з призначення кімнати

Історія питання, або Чому людей порівняли з гризунами

Впритул до цієї проблеми підійшли американські дослідники в 1962 році, коли провели експерименти на щурах з щільністю популяції. Через брак простору замкнені в контейнер гризуни відчували постійний стрес, який швидко переріс в агресію і взаємне знищення. Вчені провели осмислену паралель між поведінкою щурів та мешканцями багатоквартирних будинків, побудованих за проектами після Другої світової війни.

Яскравим доказом соціологічної теорії став житловий комплекс “Пруитт-Айгоу” в Сент-Луїсі, складається з тридцяти трьох 11-поверхових будівель. Щільність заселення тут виявилася вищою, ніж у міських нетрях. Люди жили в маленьких квартирках, ліфт зупинявся лише на декількох поверхах. Через десять років після будівлі в комплексі процвітав кримінал, мешканці відмовлялися оплачувати комунальні послуги, поліція перестала реагувати на нескінченні бійки мешканців.

Ще через сім років комплекс – один з найбільших в Америці – знесли за рішенням міських властей.

В облаштуванні інтер’єру психологія підкреслює важливість декількох чинників, від яких напряму залежить наше стійкий емоційний стан.

Планування

Як будь-який біологічний вид, людина відчуває дискомфорт в тісноті. З наукової точки зору це ще раз підтвердили соціологічні спостереження за пасажирами міського автобуса: кожен з них намагався максимізувати особистий простір, будь то стоячи або сидячи.

Висновок, який зробили дизайнери і архітектори: житлова середовище повинна бути вільною для переміщення, щоб не спотикатися ні про предмети обстановки, ні один про одного.

Ключовий момент у грамотному плануванні – симетрія. За твердженням психологів, наш мозок переробляють надходить від очей інформацію у формі цілісного образу, а не окремих фрагментів. Входячи в кімнату, ми сприймає інтер’єр вітальні, кухні або ванни в цілому, і вже потім зосереджуємося на деталях. Мозок любить збалансовані конструкції, т. к. обсяг інформації для переробки тут мінімальний і перейти до сприйняття частковостей можна швидше. Тому симетричні простору здаються нам більш естетичними.

Як принцип симетрії реалізувати на практиці?

Фахівці в області психології, дизайну інтер’єрів радять використовувати при оформленні парні або повторювані елементи, наприклад:

  • у спальні – два однакові тумбочки або лампи для читання;
  • на кухні – три-чотири рівномірно розставлені барні стільці;
  • у вітальні – два дивана або крісла по боках від журнального столика.

У створенні симетрії важливо винести на перший план координаційний центр – один об’єкт, який відразу привертає увагу і пов’язаний з функціональним призначенням приміщення: красивий стіл в їдальні, письмовий стіна в кабінеті, широка ліжко в спальні. Навколо цього об’єкта вибудовується композиція.

Вчені з університетів Риму і Ліверпуля довели зв’язок між фотознімками з симетричними зображеннями і активністю мімічних м’язів, що використовуються для посмішки. Таку ж емоційну реакцію фіксували, коли люди розглядали відображення кімнати в дзеркалі. Спираючись на психологію, інтер’єрні дизайнери рекомендують розставляти предмети меблювання за принципом дзеркального відображення. Це створить в кімнаті візуальний баланс.

Асиметрія зробить простір цікавим

При всій повазі до рівноважних мотивів і простоті планування архітектори та декоратори застерігають: надмірність може нашкодити. А що, якщо на секунду забути про дзеркальному розташуванні предметів і злегка порушити гармонію?

Асиметрична композиція додасть кімнаті глибину і візуальний інтерес. Виконують її на рівні планування або в малому масштабі: можна по-різному розставити предмети меблів, логічно виділити на кухні зону з малюнками дітей, хитромудро розташувати аксесуари на журнальному столику.

Світ

Вдале оформлення інтер’єру в психології тісно пов’язують з грамотно організованим природним освітленням.

Сонячне світло допомагає поліпшити циркадні ритми (зв’язок біологічних процесів в організмі зі зміною дня і ночі), запобігає депресії і посилює роботу вищих мозкових функцій (пам’ять, мова, мислення, орієнтування, планування). Яскравим днем ми відчуваємо себе більш уважними і зосередженими.

Недолік природного світла призводить до відчуття втоми, згадайте, наскільки важче прокидатися темним зимовим вранці у порівнянні з літом. Сучасні освітлювальні прилади можуть імітувати денний світіння по інтенсивності і спектру, але наш мозок все одно вловлює підміну, і це теж негативно впливає на настрій, рівень енергії.

При купівлі котеджу важливо з’ясувати, чи достатньо великі віконні прорізи і в який час доби сюди потрапляє сонце. Не треба затуляти вікна великогабаритної меблями, громіздкими шторами. Відмінний спосіб поліпшити природне освітлення кімнати – дзеркала.

Контури

Вважається, що в оточенні меблів з гострими чіткими краями наш мозок отримує наказ: “Увага! Начувайся!”. При погляді на килимове покриття з високим ворсом або м’який диван спрацьовує протилежна команда: “Розслабся”. Ланцюжок реакцій складається миттєво – на рівні підсвідомості, і цей факт використовують у психології дизайну інтер’єру.

Встановлений в кабінеті робочий стіл з прямими кутами допоможе зосередитися. А коли хочеться відпочити, найкращий засіб – плюшевий килимок, теплий диван і зручні подушки. Плавні форми теж умиротворяють.

Зелені друзі

Допитливі вчені встановили, що форми і кольори живої природи заспокоюють нервову систему. Мозок розпізнає їх, не докладаючи значних зусиль. З цієї причини архітектори намагаються розташовувати офісні будівлі так, щоб з великих вікон відкривався вид на парк або алею. Для приватного будинку ідея теж актуальна.

Якщо зелень не потрапляє в поле зору, можна обійтися замінником – рослинами в горщиках. Головне – дбати, щоб вони залишалися красивими і здоровими.

Психологія кольору в інтер’єрі

У який колір пофарбувати стіни – питання не тільки естетики. Це інструмент, за допомогою якого можна впливати на емоції і поведінку людини. Здається, що вибрати колір для вітальні або всього будинку – дуже просто, оскільки мова йде про відтінку, який нам подобається.

При такому підході результат може вийти хороший, але набагато частіше трапляється навпаки. І причина – у відсутності знань про психологічному значенні кольору в інтер’єрі. Виправимо ситуацію.

Дизайнери завжди знають, які відтінки потрібно скомбінувати, щоб отримати бажаний ефект. Фахівці підтримують ідею, що за допомогою певного кольору або його поєднань, можна легко змінити настрій кімнати, створити оптичну ілюзію (зробити приміщення більше або менше).

Основа панелі

Трохи теорії. Жовтий, синій і червоний – три провідних кольору (інша назва – первинні). При їх об’єднання утворюються вторинні:

  • жовтий + синій = зелений;
  • жовтий + червоний = оранжевий;
  • синій + червоний = фіолетовий.

Змішуючи основні з вторинними, отримуємо третинні відтінки. На діаграмі додаткові кольори розташовуються навпроти один одного, такі поєднання у психології інтер’єру вважають найбільш гармонійними.

Людина сприймає кольори холодні (синьо-зелений спектр) і теплі (жовто-оранжевий). Одні викликають певний душевний стан, стимулюють і посилюють здатність концентруватися, допомагають відчувати себе в безпеці, розслаблятися. Інші – навпаки, пригнічують, стомлюють, дратують. Тому при виборі палітри для дизайну потрібно враховувати її емоційне навантаження.

Психологічні реакції на поширені кольори

Індивідуальні переваги, спогади, особисті асоціації впливають на ефект, вироблений колірною гамою в домашньому оточенні. Характерний приклад – чорний колір: для одних асоціюється зі смутком і сумом, інші відчувають комфорт при такому сусідстві.

Використання психології кольорів в інтер’єрі не гарантує, що у всіх домочадців буде однакова реакція на конкретний відтінок. Але існують типові відгуки на основну палітру.

  • Коричневий

Вважається нейтральним. Викликає відчуття природності, тому що часто зустрічається в природі, нагадує про землю. Пов’язаний з почуттям безпеки і стабільності. Поєднання коричневого кольору в дизайні квартири або будинку додає теплоту і глибину. Гарний паркет і меблева обробка з цієї гами говорять про тонкий смак господарів. Неполированное дерево і вовняні тканини природних відтінків створюють приємний сільський ефект.

  • Білий

Створює відчуття чистоти. Якщо використовувати в обробці стін і меблів, кімната здається вище і просторіше. Але навіть якщо білий буде присутній тільки в оформленні віконних рам та дверних наличників, ефект свіжості теж буде досягнутий. Добре поєднується з нейтральними кольорами: чорним, сірим, коричневим.

  • Сірий

Уточенная елегантність без консерватизму. Емоційна реакція на нього сильно залежить від відтінку. Сіро-жовтуватий може викликати депресію, особливо якщо в приміщенні є предмети в коричневій гамі. Більш холодний тон в комбінації з приглушеним білим створить свіжий вигляд. Психологія дизайну інтер’єру попереджає, що переважають в обстановці сірі зони ризикують сформувати нудну середу.

  • Чорний

Ідеально підходить, щоб акцентувати в кімнаті окремі речі: рами картин або дзеркал, столики, світильники. Зловживати не варто, оскільки у більшості людей він асоціюється з похмурим антуражем і офіціозом. У розумних обсягах це шляхетський, аристократичний колір. Найбільш виграшно виглядає на нейтральному фоні або при спрямованому освітленні.

  • Жовтий

Випромінює позитив і заряд бадьорості, але і тут треба уважно підбирати відтінок. Блідий жовтий на стінах або стелі привнесе в інтер’єр світло. А ось темний може викликати з часом напруга. В якості одиничних включень жовтий чудово спрацює у вигляді фоторамок, рослин, настільних світильників і ваз.

  • Червоний

Часто вказує на загрозу, збільшує частоту серцевих скорочень, пульс, але в оточенні більш теплих відтінків людина відчуває себе комфортно. Помаранчева різновид червоного підвищує апетит і широко застосовується в дизайні кухні. Невипадково ресторани mcdonald’s пофарбовані у енергійні червоні, жовті та оранжеві кольори, які спонукають їсти більше і швидше.

  • Фіолетовий

Колір пурпуру в психології оформлення інтер’єру містить відсилання до атрибутами королівської влади, популярний для створення дорогих ексклюзивних проектів. Якщо має голубуватий відтінок – сприймається безтурботним і трохи таємничим. Якщо в тоні більше червоного – ця зона стане емоційно домінувати.

  • Синій

Якщо хочеться створити атмосферу роботи і медитації, звертаються до синього. Він знижує кров’яний тиск і серцевий ритм. Дуже світлий відтінок (ближче до блакитного) візуально збільшує приміщення. Якщо в кімнаті багато сонця і тепла – синій охолодить інтер’єр. В обробці кухні здатний знижувати апетит.

  • Зелений

Заспокоює і розслабляє, дуже приємний для очей, т. к. пов’язаний з природою. Кращий спосіб використовувати в обробці – поєднувати кілька зелених відтінків (м’яти, лайма, хвої) або один зелений відтінок доповнити фарбами з іншої частини палітри.

Як вибрати колор, виходячи з призначення кімнати

Психологія кольорів в інтер’єрі рекомендує використовувати теплі природні тони – червоні, жовті, бежеві, коричневі – в дизайні їдальні або вітальні, оскільки вони розташовують до душевного спілкування.

Холодні кольори – блакитний, зелений, блакитний – заспокоюють і чудово підходять для спальні.

В обробці ванної кімнати позитивний емоційний відгук викличуть білий колір або пастельні, світлі відтінки, що означають чистоту.

Обстановку домашнього офісу краще витримати в зеленій гамі, вона допомагає концентрації.

Як науку психологію колірного дизайну вважають дуже молодий. Тому при оформленні варто прислухатися не тільки до порад фахівців, але і до власних відчуттів.

Є 3 кроки, які допоможуть вибрати вірний шлях:

  • Чітко визначити для себе, що це за кімната за призначенням і в який час дня її будуть використовувати найбільш активно.

Природне освітлення сильно впливає на сприйняття палітри. Наприклад, якщо знаходитися в спальні тільки вночі і при м’якому штучному світлі, то розпис стін глибоким оксамитовим пурпуром створить по-справжньому розкішний ефект. Але цей же колір не буде виглядати настільки привабливо яскравим сонячним ранком. І якщо користуватися спальнею як робочою кімнатою протягом дня, враження від відтінку буде обтяжливим.

  • Запитати себе, як я хочу себе відчувати, перебуваючи в цій кімнаті.

Спокійним і зосередженим? Розслабленим? В безпеці? Зарядженим енергією? Від відповіді залежить вибір інтер’єрних квітів.

  • Подумати про колористиці предметів декору.

Якого відтінку плануються штори, покривала, картинні рами, світильники? І який фон для них стане виграшним?

Психологія в дизайні інтер’єру – це принципи створення гармонійного простору, засновані на реакціях підсвідомості. Житлова середовище, де планування проста, розташування предметів симетрично, багато природного світла, присутній зелень або гарний вид з вікна, сприятливо впливає на настрій і самопочуття людини. А обрана інтер’єрна гама допомагає підкреслити призначення приміщення і задати бажану емоцію.

У роботі над проектами автори “ТопДом” поєднують психологічні особливості сприйняття інтер’єру та індивідуальні уподобання замовників. Наше завдання – реалізувати дизайн, в якому буде завжди комфортно.